Program Festiwalu
Opis programu
Podczas pierwszego koncertu Marcin Szelest wykona utwory z tzw. „Warszawskiej Tabulatury Organowej”, jedynego znanego polskiego rękopisu muzyki organowej z ostatnich dekad XVII wieku. Będzie to zatem muzyka zbliżona do tej, którą prawdopodobnie mogli usłyszeć ówcześni mieszkańcy Starego Sącza na nowo wybudowanych organach Głowińskiego.
Recital gdańskiego organisty Andrzeja Szadejki (17 sierpnia) nosi tytuł „Gra w kolory”. W tym zróżnicowanym programie artysta ukaże bogate możliwości kolorystyczne instrumentu na przykładzie utworów z trzech stuleci i kilku kręgów stylistycznych.
31 sierpnia wraz z holenderskim organistą i muzykologiem Pieterem Dirksenem, znawcą repertuaru północnoeuropejskiego, będziemy świętować czterechsetną rocznicę wydania monumentalnego zbioru kompozycji Samuela Scheidta Tabulatura Nova (Hamburg 1624). Utwory twórcy z Halle zabrzmią w otoczeniu dzieł jego mistrza Jana Pieterszoona Sweelincka z Amsterdamu oraz Heinricha Scheidemanna, hamburskiego kolegi Scheidta.
Siedemnastowieczną muzykę z sąsiednich regionów dzisiejszej Słowacji, Spiszu i Szarysza, w tym kompozycje zmarłego przed 350 laty lewockiego organisty Samuela Marckfelnera, wykona Artur Szczerbinin z Krakowa (7 września).
Dzieła mistrzów hiszpańskich i portugalskich XVI i XVII stulecia zaprezentuje Dariusz Bąkowski-Kois, najwybitniejszy w naszym kraju autorytet w tej dziedzinie (14 września).
Kolejna odmiana „stylu środkowoeuropejskiego”, który szczególnie dobrze współgra z założeniami brzmieniowymi organów Głowińskiego, to styl wiedeński. Kompozycje z kręgu Habsburgów wykona Jörg-Andreas Bötticher, profesor słynnej Schola Cantorum Basiliensis (26 października).
Na zakończenie tegorocznej serii koncertów wystąpi znakomity włoski wirtuoz Manuel Tomadin (14 grudnia), który z okazji czterechsetnej rocznicy wydania zbioru capricciów Girolama Frescobaldiego (Rzym 1624) przedstawi twórczość tego kompozytora i jej echa w dziełach kolejnych pokoleń organistów z Italii.
Organy to instrument szczególny. Każdy egzemplarz jest niepowtarzalnym dziełem sztuki, które ma swoje właściwości konstrukcyjne i brzmieniowe, różne od innych, stanowiące o jego wyjątkowości.
Zrekonstruowany instrument Jana Głowińskiego z 1679 roku jest kolejną perłą kultury Starego Sącza, taką jednak, której piękno najpełniej ujawnia się pod palcami mistrzów. Zadbajmy wspólnie o to, by wokół tych organów zbudować społeczność ich miłośników, by stały się one dobrem wspólnym, obiektem z przeszłości, który wzbogaca i kształtuje naszą teraźniejszość, i który jako żywy element wielowiekowej tradycji przekażemy przyszłym pokoleniom.
Zachęcam wszystkich mieszkańców Starego Sącza i okolic do posłuchania dobrej muzyki w świetnych wykonaniach, do poznania szerokich możliwości odtworzonych historycznych organów, a przez to do zanurzenia się w bogactwo i różnorodność kultury, z której wszyscy wyrastamy.
Marcin Szelest
Program Festiwalu
Szczegóły koncertu inaugurującegoWarszawska Tabulatura Organowa - Marcin Szelest
Gra w kolory - Andrzej Szadejko
Tabulatura Nova - Pieter Dirksen (Holandia)
Siedemnastowieczna muzyka organowa z Bardejowa i Lewoczy - Artur Szczerbinin
Muzyka iberyjska XVI i XVII wieku - Dariusz Bąkowski-Kois
Splendor Habsburgów: wiedeńska muzyka organowa XVII wieku - Jörg-Andreas Bötticher (Szwajcaria)
Frescobaldi i jego dziedzictwo - Manuel Tomadin (Włochy)
sobota 27 lipca, godz. 1900
Marcin Szelest
Warszawska Tabulatura Organowa
Program:
Utwory z „Warszawskiej Tabulatury Organowej” (ok. 1670–90?)
Toccata [43]
Praeludium primi toni [2]
Canzon primi toni [3]
Toccata [4]
Praeludium [5]
Canzon [8]
Alessandro Poglietti (zm. 1683): Toccata [41]
Lectio [10]
Toccata [40]
Toccata [18]
Girolamo Frescobaldi (1583–1643): Canzona primi toni [33]
Praeludium [17]
Fuga [15]
Toccata [32]
Fuga [62]
Wesoły nam dzień nastał [75]
Surrexit Christus hodie [79]
Przez Twoje święte zmartwychwstanie [80]
Toccata 1 [42]
Fuga 1 [19]
Fuga 10 [28]
Fuga 12 [30]
Capriccio [6]
Fuga 2 [20]
Fuga 3 [21]
Fuga 4 [22]
Fuga 5 [23]
Fuga 13 [31]
Praeludium [1]
Preambulum na Sanctus 1 [58]
Preambulum na Sanctus 2 [59]
Preambulum na Benedictus [60]
Canzon na Agnus Dei 2 [61]
Toccata [38]
Fuga primi toni [39]
Toccata [44]
Girolamo Frescobaldi: Canzon [13]
Joh. Podbielski: Praeludium [7]
Marcin Szelest jest profesorem organów w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Występuje jako solista i kameralista, w tym z wieloma zespołami instrumentów historycznych (m.in. Concerto Palatino, The Bach Ensemble, Vasa Consort, Weser-Renaissance Bremen, Wrocławska Orkiestra Barokowa). Nagrywał dla wytwórni Accent, CD Accord, Claves, cpo, Motette, Musicon i Warner Classics. Prowadzi też kursy mistrzowskie w ramach Europäisches Hanse-Ensemble w Lubece oraz Varmia Musica Academia w Lidzbarku Warmińskim. Jego praca habilitacyjna „Przemiany stylistyczne we włoskiej muzyce organowej przełomu XVI i XVII stulecia” (2007) została wyróżniona nagrodą Prezesa Rady Ministrów. Opublikował m.in. edycje dzieł wszystkich Stanisława Sylwestra Szarzyńskiego (2015) i Adama Jarzębskiego (2021) oraz tabulatur braniewsko-oliwskich (2021). Przygotowane przez niego wydanie rekonstrukcji repertuaru „Warszawskiej Tabulatury Organowej” ukaże się we wrześniu 2024. Jest również członkiem Rady Naukowej serii wydawniczej „Fontes Musicae in Polonia” oraz dyrektorem artystycznym Festiwalu Omnia Beneficia i Festiwalu 1679.org.